Nyheder

Seneste nyt fra Media City Odense og vores samarbejdspartnere

MCO-STARTUP MEDIACATCH TAGER FART MED NYE INVESTORER

Odense, 2.september 2021

MediaCatch er stiftet af tre ansatte på SDU og har netop lukket en investeringsrunde, der byder på tre kloge investorer, der nu er en del af et aktivt investorteam omkring MediaCatch. Det er store navne, der er bag projektet. Beskæftiger du dig med reklameverdenen, så ved du, hvem Henrik Juul er. Er du i forretningsverdenen, er det samme gældende for Jørgen Lindemann. Og er du inden for mediebranchen, kender du Keld Reinicke.

Unikke investorer, der med deres viden og hjælp, skal hjælpe MediaCatch ud på markedet. Det er Henrik Juul, der er den i Danmark, der ved mest om reklamebranchen. Jørgen Lundemann, der er professionel forretningsmand med en bred erfaring med både store sponsorkontrakter og med at skalere virksomheder. Keld Reinicke, der har et indgående kenskab til alle nye medier og gamle medier. 

Med denne kapitalforhøjelse kan MediaCatch løfte ambitionerne.

– Vi skal både skalere vertikalt og horisontalt. Det kan godt ske, at MediaCatch er stiftet i Danmark, men vi er ikke kun et dansk produkt. Vi skal ud i mange lande med vores teknologi og platform, fortæller CEO Lars Damgaard Nielsen.

MediaCatch er den næste generations audio og visual media intelligence software. Virksomheden laver brand- og medieanalyser og tilbyder en række produkter som sponsorship analytics og medieovervågning. MediaCatch har det seneste år testet sin software i samarbejde med nogle af de største danske brands og organisationer. 

“Vi er enormt stolte over at have MediaCatch med ombord i Media City Odense, og vi glæder os over at være med på rejsen, ” siger MCOs direktør Anne Dyrehauge.

 

NY STARTUP I MEDIA CITY ODENSE VIL LØSE UDFORDRINGER I PODCAST-MARKEDET 

Odense, 4. august 2021

Vi er glade for officielt at kunne byde Podup velkommen som en del af Media City Odense! Podup er en nystartet medietech-virksomhed, der blandt andet vil gøre det lettere for podcasters og annoncører at finde hinanden.

 ”Når man – ligesom Podup – er et startup med store internationale ambitioner, som er sat i verden for at løse et omfattende problem på det hastigt voksende podcastmarked, er det essentielt for os at finde de rette samarbejdspartnere som kan hjælpe med at indfri visionen. For os har Media City Odense været en oplagt, og kærkommen, partner, og vi kan se enormt potentiale i samarbejdet med MCO. Det er desuden væsentligt for Podup, at vi, via samarbejdet, kan være med til at bidrage til skabelsen af en stærk dansk medietechklynge, hvor vi sammen kan være med til at danne grobund for international medietech succes i fremtiden, hvilket er en ambition, som vi er vildt begejstrede for. Vi glæder os til at komme i gang og til at kunne indgå i nogle værdifulde samarbejder med MCO og hele deres stærke bagland, samt deres internationale netværk,” siger Podup’s CEO Bjørn Barfoed Vestergaard.

Kom forbi MCO til MediaBrunch i Odense og mød Podup den 13. august, hvor de vil fortælle meget mere om deres nye platform. Læs mere og tilmeld dig arrangementet her på sitet ved at vælge fanen “events” i hovedmenuen.

PLAY THE GAME-KONFERENCE KOMMER TIL ODENSE

Odense, 4. august 2021

SDU og Media City Odense er indholdspartnere, når Play the Games 25 års jubilæumskonference kommer til Odense mandag den 27. til torsdag den 30. juni næste år. Odense er blevet valgt som værtsby i tæt kapløb med tre andre danske byer. Konferencen er internationalt anerkendt for at sætte fokus på nogle af de svære etiske og kritiske spørgsmål indenfor sport- og sportsjournalistik.  

Læs mere her.  

SVEND OG OFF KLAR TIL FILMFEST PÅ FYN

Odense , 4. august 2021

I slutningen af august bliver Fyn et mekka for filminteresserede, når både SVEND filmfest i Svendborg og Odense International Film Festival (OFF) skydes i gang. Programmet for begge er nu lagt og de nominerede er fundet. 

Foruden den anerkendte filmpris vil man i Svendborg blandt andet kunne deltage i en TECH TALK, hvor Peter Aalbæk fra Zentropa og Amdi Kirkgaard fra virtual reality virksomheden Collective Flow vil diskutere, hvad den teknologisk udvikling betyder for dansk film. Læs mere og tilmeld dig her

DANMARK OG MEDIA CITY ODENSE ÅBNER OP

Odense, 1. JULI 2021

Juni har været en travl måned på den allerbedste måde. Med corona og de dertilhørende restriktioner på retræte har det været muligt at samle folk og mødes på tværs i MCO-regi for første gang. 

Styregrupperne fra de stiftende medlemmer af Media City Odense var samlet hos JFM til oplæg med Mikkel Christoffersen, direktør hos Odense Robotics, og gruppearbejde om mulige fremtidige samarbejdsprojekter i medietechklyngen.

MCOs direktør Anne Dyrehauge og projektleder Kathrine Resen Drud var også med, da chefer og medarbejdere fra TV 2 Fyn, Fyns Amts Avis og Fyens Stiftstidende var samlet i Svendborg til kick off på samarbejdet om 10 fynske valgfolkefester op til kommunalvalget i november.

Og senest kunne vi åbne dørene op til den gamle banegård og vores første MCO MediaBrunch med netværk, inspiration og godt til ganen! Kristian Josefsen, redaktionschef fra TV 2 SPORT, fortalte om fremtidens sportsnyheder på TV 2 PLAY og viste klip fra nye potentielle programmer målrettet streaming, som de har udviklet ideerne til under et Google Sprint i MCOs lokaler.

Vi glæder os helt vildt til at sparke endnu flere events og projekter i gang efter sommerferien, så stay tuned og hold jer opdateret på www.mediacityodense.dk

KLIPWORKS VINDER INTERNATIONAL STARTUP-KONKURRENCE

Odense , 1. juLi 2021

Stort tillykke til Klipworks fra Media City Odense

Klipworks vandt titlen som ’most promising startup’ ved dette års DW Global Media Forum, hvor fokus var på disruption og innovation! Læs mere om konkurrencen her og find mere information om Klipworks her.

NY STARTUP I MEDIA CITY ODENSE SAMARBEJDER MED TV 2

Odense, 4. juni 2021

En ny startup er blevet en del af Media City Odense (MCO) og arbejder allerede med TV 2 om et konkret projekt.

Det er virksomheden MediaCatch, det udspringer fra Mediernes Forsknings- og Innovationscenter (MFI) på Syddansk Universitet (SDU), som bliver en del af medieklyngens formelle samarbejde. Dermed bliver der for alvor trukket streger imellem de forskellige partnere i MCO.

“Det er samarbejde som det her, som Media City Odense er sat i verden for. Når vi kan kombinere de forskellige fagligheder og kompetencer på tværs af forskning, forretning og nye medieteknologier, så viser MCO virkelig, hvad det er for et potentiale, der ligger gemt i Odense,“ siger Carsten Topholt, finansdirektør i TV 2 og bestyrelsesmedlem i Media City Odense.

MediaCatch er den næste generations audio og visuel media intelligence software. Virksomheden har et medieovervågningsprodukt på markedet og laver derudover analyser for større brands og virksomheder. Fælles for alt, hvad virksomheden laver, er, at det er drevet af en unik software, der analyserer indhold i medier på nye måder. Ved hjælp af AI, algoritmer og maskinlæring kan MediaCatch, se, høre og forstå, hvad der foregår i video, lyd og tekst. De bruger egenudviklede teknologier inden for f.eks. logo og ansigtsgenkendelse.

Skal analysere indhold på TV 2s tv kanaler

Det er flere forskellige dele af teknologien, bl.a. ansigtsgenkendelse, der kommer i spil i forbindelse med samarbejdet med TV 2. Som et led i et projekt på SDU, skal MediaCatch levere data omkring indhold på TV 2s og DRs tv-kanaler i en periode.

“Vi er meget begejstret både for at komme med i MCO og for allerede at indgå i et projekt skabt på tværs af medieklyngen. Vores teknologi gør, at vi kan kigge på alt det som TV 2 og DR sender 24 timer i døgnet. Tidligere har man kun kigget på udvalgte udsendelser, men vores software gør, at man kan få et mere komplet billede af, hvordan indholdet reelt ser ud i underholdning, nyheder, talkshows, sportsprogrammer osv.“, fortæller CEO Lars Damgaard Nielsen.

MediaCatch er stiftet af tre ansatte på SDU, og har fået funding af medierådgiver og co-founder af årets danske startup VEO Technologies, Keld Reinicke.

For yderlig information kontakt
Lars Damgaard Nielsen, CEO MediaCatch, lars@mediacatch.io, 93 507 587 eller Anne Dyrehauge, Adm. direktør Media City Odense, anne@mediacityodense.dk, 30 100 385.

MCO PÅ BESØG HOS NEXT MEDIA ACCELERATOR I HAMBORG

Odense , 4. juni 2021

Tirsdag var det for første gang muligt for MCOs direktør og projektleder at krydse grænsen til vores naboer mod syd.

På en solbeskinnet dag i midten af Hamborg bød Managing Partner ved next media accelerator Christoph Hûning og Program Manager Julia Mandil velkommen og delte ud af deres mange års erfaring med medietech og medietech-startups. MCO fik mulighed for at få et godt indblik i arbejdet med deres internationale acceleratorprogram – igennem årene med deltagelse af flere danske startups. 

”Der er flere spændende samarbejdsmuligheder, og vi tror på, at det giver mening at bruge hinandens netværk, så vi sammen kan styrke medie- og medietech startup-miljøet i Europa og skabe flere vækstmuligheder på tværs,” siger MCOs direktør Anne Dyrehauge.

JYSK FYNSKE MEDIER UDFORSKER AI-ALGORITME MED STUDERENDE

Odense, 6. maj 2021

Tre studerende fra Syddansk Universitet besøgte i sidste uge STEP i Odense centrum for at sparre om deres bachelorprojekt, der er ved at blive til i samarbejde med JFM.

Patrick Nielsen, Frederik Helth og Mathias Kristiansen har fået adgang til data fra mediekoncernen, og det giver dem et solidt grundlag at arbejde ud fra. Omvendt giver det også værdi at invitere de studerende indenfor. Det fortæller Dennis Vesti Brorsen, der er chef for Data & Intelligence hos STEP. 

– Mødet med de studerende giver os et indblik i, hvad de studerende og uddannelserne kan bidrage med på vores fagområde. Og i dette specifikke tilfælde et spændende og alternativt forslag til den model, vi selv har udviklet til personalisering af redaktionelt indhold. 

Projektet vækker begejstring hos Media City Odense (MCO).

– Det er netop sådan nogle projekter her, der skaber tæt kontakt mellem universitet og erhvervsliv. De studerende får mulighed for at prøve kræfter med problemstillinger fra den virkelige verden, og virksomhederne får til gengæld en chance for at spotte talenterne tidligt. Det skal vi have meget mere af, siger Anne Dyrehauge, direktør i MCO. Hun deltog ved mødet hos STEP. 

Bachelorprojektet handler om, hvordan man anbefaler en ny artikel, der endnu ikke er registreret læseadfærd på, ved brug af algoritme der forudsiger en artiklens interesse for bestemte brugergrupper. Forude venter endnu en sparringssession mellem de studerende og STEP, inden der er deadline på projektet i juni.

MCO COMMUNITY PARTNER PÅ MCB TECH.21

Odense , 6. maj 2021

Vi er stolte over vores netop indgåede aftale om at være community partner på den digitale teknologikonference MCB Tech.21, som afholdes 10. juni 2021. 

Konferencen tager afsæt i, hvordan store teknologiske fremskridt påvirker både virksomhed og samfundet, og hvilke muligheder og etiske dilemmaer dette fører med sig.

Stay tuned for mere information her på sitet.

SÅ ER PLANEN FOR MEDIA CITY ODENSE KLAR

Odense, 8. april 2021

Hvad er Media City Odenses mission, hvem er vi til for, og hvordan kommer vi i mål med vores ambitioner?

Det og meget mere har vi brugt de første måneder af 2021 på at blive skarpe på. Inden påske kulminerede arbejdet, da Media City Odenses strategi blev præsenteret for bestyrelsen og godkendt. Vi har glædet os til at dele den med jer, og nu er den her!

Du finder strategien lige her

TV 2 SPORT OG TV 2 FYN SPRINTER I DEN GAMLE BANEGÅRD

Odense , 8. april 2021

En lille gruppe udvalgte medarbejdere og chefer fra TV 2 Sport og TV 2 FYN indtog i sidste uge Media City Odenses lokaler i den gamle banegård for at udtænke fremtidens sportsnyheder på TV 2 PLAY. Et sprint er en innovationsproces udviklet af Google, der på fem dage tager deltagerne fra inspiration til idé og til sidst handling. Redaktionschef fra TV 2 FYN Lasse Hørbye er uddannet i at lede forløbet og styrer TV 2 Sport godt igennem.

Vi glæder os til at se resultatet.

NY PROJEKTLEDER, KONTOR & LOGO

ODENSE, 9. MARTS 2021
Media City Odense er for alvor ved at tage form, og derfor har vi et væld af nyheder til jer!

I dag kan vi for første gang afsløre vores nye visuelle identitet. O’et bliver centralt i logoet, der blandt andet illustrerer samarbejde, innovation og positiv forandring. Det er produceret af Nørgård Mikkelsen, som har været en fornøjelse at arbejde sammen med. I starten af marts kunne vi også byde velkommen til vores nye projektleder Kathrine Resen Drud, der brugte første arbejdsdag på at flytte ind i MCO’s nye kontor i den gamle banegård på Østre Stationsvej 33 i Odense sammen med direktør Anne Dyrehauge.

MCO ÅBNER OP FOR SAMARBEJDE MED STARTUPS

Odense , 9. marts 2021

Medietech-virksomheden Klipworks bliver første startup i Media City Odense. Samarbejdet skal gøre afstanden mellem startups og de etablerede medier mindre og bidrage til at skabe et hotspot for innovation inden for medier og medietech i byen.

NY FELLOW STØTTET AF MCO

Odense , 9. marts 2021

Malte Jørstad er blevet udvalgt som Fyens Stiftstidende Fellow for efteråret 2021 ved Center for Journalistik, hvor han skal undersøge, hvordan medierne tager magten over distributionen af journalistik på sociale medier. Media City Odense bakker op om projektet:

“Det er vigtigt, at danske medier ikke bliver kastebold i techgiganternes algoritmer, men at de både tager kampen op – og spiller med. Ideen om at hente læring hos andre branche, der har mere erfaring med netop dét, er rigtig god. Vi glæder os til at følge projektet”, siger Anne Dyrehauge.