JYSK FYNSKE MEDIER UDFORSKER AI-ALGORITME MED STUDERENDE

Odense, 6. maj 2021

Tre studerende fra Syddansk Universitet besøgte i sidste uge STEP i Odense centrum for at sparre om deres bachelorprojekt, der er ved at blive til i samarbejde med JFM.

Patrick Nielsen, Frederik Helth og Mathias Kristiansen har fået adgang til data fra mediekoncernen, og det giver dem et solidt grundlag at arbejde ud fra. Omvendt giver det også værdi at invitere de studerende indenfor. Det fortæller Dennis Vesti Brorsen, der er chef for Data & Intelligence hos STEP.

– Mødet med de studerende giver os et indblik i, hvad de studerende og uddannelserne kan bidrage med på vores fagområde. Og i dette specifikke tilfælde et spændende og alternativt forslag til den model, vi selv har udviklet til personalisering af redaktionelt indhold.

Projektet vækker begejstring hos Media City Odense (MCO).

– Det er netop sådan nogle projekter her, der skaber tæt kontakt mellem universitet og erhvervsliv. De studerende får mulighed for at prøve kræfter med problemstillinger fra den virkelige verden, og virksomhederne får til gengæld en chance for at spotte talenterne tidligt. Det skal vi have meget mere af, siger Anne Dyrehauge, direktør i MCO. Hun deltog ved mødet hos STEP.

Bachelorprojektet handler om, hvordan man anbefaler en ny artikel, der endnu ikke er registreret læseadfærd på, ved brug af algoritme der forudsiger en artiklens interesse for bestemte brugergrupper. Forude venter endnu en sparringssession mellem de studerende og STEP, inden der er deadline på projektet i juni.